EK SAYFA – 1294-4
12. RESULULLAH S.A.V. KUREYZA VE NADiROĞULLARI
YAHUDİLERİNİN ARAZİLERİNİ NASIL PAYLAŞTıRMıŞTIR
Resul-i Ekrem s.a.v. bu arazilerden bir kısmını kendi
ihtiyaçları ve beklenmeyen giderleri için ayırmıştır .
حدثنا
عبد الله بن
أبي الأسود:
حدثنا معتمر،
عن أبيه قال:
سمعت أنس بن
مالك رضي الله
عنه يقول: كان
الرجل يجعل
للنبي صلى
الله عليه
وسلم النخلات،
حتى افتتح
قريظة
والنضير،
فكان بعد ذلك
يرد عليهم.
[-3128-] Enes İbn Malik r.a.'in
şöyle dediği nakledilmiştir: "Önceden Ensar'dan
birisi, ihtiyaçları ve beklenmedik giderlerine kullanması için Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e hurma bahçelerinin gelirlerinden hediye verirdi.
Fakat Kureyza oğullarının kalesi fethedilip
toprakları ele geçirilince Resul-i Ekrem Sallallahu
Aleyhi ve Sellem kendisine yapılan bu harcamaların
karşılığını iade etti."
AÇIKLAMA: İmam Buhari bu
başlık altında Enes İbn Malik'ten nakledilen
yukarıdaki hadise yer vermiştir. Bu hadise daha önce bağış (hibe) bölümünün
sonlarında yer verilmişti. Burada söz konusu edilen olayın özü şudur: "Nadıroğulları yahudilerine ait
topraklar Cenab-ı Allah'ın, Hz. Nebi'e
(s.a.v.) fey olarak verdiği mallar kapsamındadır. Bu
bakımdan bunlarla ilgili tasarruf ve mülkiyet tümüyle ona aittir. Ancak Hz.
Nebi (s.a.v.) bu arazileri Muhacirlere dağıtmış ve ensara
kendi topraklarını geri vermelerini emretmişti. Çünkü ensar
bütün varlıklarını Mekke'de bırakarak Medine'ye gelen Muhacirlere yardımcı
olmuş ve ellerindeki her şeyi onlarla paylaşmış, topraklarının bir kısmını
onlara bağışlamışlardı. Böylece hem Muhacirler hem de Ensar
hiç kimseye muhtaç olmayacak şekilde gelir sahibi olmuşlardır. Daha sonra Kureyzaoğullarına ait topraklar fethedildi. Zira Kureyzaoğulları kendileriyle yapılan anlaşmayı bozmuşlardı.
Müslümanlar Hendek Savaşında Müşrikler tarafından kuşatıldıklarında yaptıkları
anlaşmaya ihanet eden Kurayzaoğulları suçlarını kabul
ederek eski muttefikleri olan Sa
'd İbn Muaz'ın vereceği
hükme razı olarak teslim olmuşlardır. İşte ResuI-i
Ekrem (s.a.v.) Kureyza oğullarından alınan toprakları
da ashabı arasında paylaştırmış, kendi payına düşen kısmı ailesinin nafakası ve
beklenmedik giderler için ayırmıştır. Kalan bölümü de Allah yolunda cihada
hazırlık olması maksadıyla silah ve at gibi savaş malzemelerinin tedariki için
kullanmıştır. Bu konu ile ilgili olarak Hem Buhari
hem Müslim'in sahihinde bilgi vardır."